4 de junio de 2013

Atravessant Siberia, segona etapa. De Khavaroskv a Chitā

Van ser més de dues hores per comprar els bitllets, per culpa del nostre mal rus. El voler partir el viatge en tren en dues parts per poder parar a Birobidhzhan, va complicar la compra. I el fet que els bitllets es venguin en hora de Moscú, encara més; això vol dir que has d'estar sumant hores en funció de la ciutat: khavaroskv ciutat de sortida, +7 hores i Chitā ciutat de destí, +6 hores.
Sortim ben d'hora de Khavaroskv i en tres hores arribem a Birobidzhan. La petita ciutat és la capital de la regió autònoma Jueva, Yevreyskaya Avtonomnaya Oblast, fundada com assentament jueu al 1927 per les autoritats soviètiques. Anys més tard, Stalin i el seu antisemitisme, crema de sinagogues inclosa, va fer que la població jueva disminuís radicalment i que s'exiliés. Actualment queden pocs jueus, però Birovidzhan és un exemple de convivència entre cristians ortodoxes (religió majoritària a Rússia i amb molts practicants), jueus i musulmans.
A l'esglèsia ortodoxa tenim una curta xerrada amb un fervent cristià que ens ensenya les relíquies i ens explica la vida i miracles dels Sants.
Més tard, visitem la sinagoga, on un dels seus rabins, molt amablement, ens explica amb tot detall el funcionament de la sinagoga, de la doctrina i de la història dels jueus per aquestes zones.
Anem a dinar un menú en un restaurant del mercat i després comprem el menjar per al viatge amb tren fins a Chitā. Que esquerpa que és aquesta gent! No treuen un somriure ni que els facis pessigolles! Sort que una noia russa ens ajuda a comprar i ens comenta, mig disculpant-se, que els russos no són gaire amables. És la tercera persona russa que ens fa aquest comentari! i realment té raó, tot i ser correctes no són gens amables, fins el punt de fer-te sentir incòmode en ocasions.
Sortim a les sis de la tarda. Tenim 38 hores de tren per recórrer els 2154 km que separen les ciutats de Birovidzhan i Chitā. Entremig grans extensions de boscos, praderies i aiguamolls, on de tant en tant apareixen petites aldees de cases de fusta (izby) i algun petit poble, amb una estranya combinació de cases de fusta i blocs de pisos. Què dur deu ser viure a l'hivern amb temperatures que poden arribar a 40 sota zero!
Viatgem còmodament gràcies a l'error que vam cometre al comprar el bitllet. Crèiem que el compravem en tercera classe i resulta que vam comprar bitllets en segona, compartiment tancat només de 4 persones, llit més ample, finestres que es poden obrir...Quina diferència respecte a segona, on tots els compartiments són oberts i dormen sis persones en cadascún i no hi ha massa ventilació!
Passem dos nits seguides al tren. 38 hores que aprofitem per relaxar-nos, llegint, escrivint, gaudint del paisatge, prenent té i intentant aprendre més rus... a veure si així podem trencar la dura barrera que imposa el gèlid caràcter rus.